Agenda

O. H. HEMELVAART - Herdenking Ast Fonteyne - Koor CANTO CORALE uit Hamme o.l.v. Raf Vandermeulen - Petra Froese, sopraan (CZ) & Instrumentaal ensemble

Datum: 10 2018 11:30 tot 01 0001 00:00
Details:

 ‘Missa  Brevis Sancti Johannes de Deo Kleine Orgelmesse J. Haydn

De jonge sopraan Petra Froese studeerde in haar woonplaats Praag.
In 2000 deed zij haar debuut als soliste in de Tsjechische Republiek en internationaal.
In Praag zong ze het solo deel uit Schuberts G-Flat-Messe met het Tsjechische Chamber Orchestra en de A-Dur-Messe met de Prague Symphony Orchestra onder de muzikale leiding van Gerd Albrecht.
In 2007 trad ze als soliste op met het Sinfonieorchester des Bayrischen Rundfunks in Mendelssohns "Midsummer Night´s Dream” en met Griegs liederen uit Peer Gynt. Deze liederen werden ook uitgevoerd in 2009 in Sao Paolo, Belo Horizonte en Victoria in Brazilië en in Santiago de Chile.

Het Zwitserse publiek in Bazel werd voor het eerst aan haar geïntroduceerd in 2008, toen zong ze het solo deel uit  Martinus "Blumenstrauss".
Een van Petra Froeses meest onvergetelijke concerten was haar prestatie van Vaughan Williams Symfonie Nr. 7 “Antarctica". In 2009 zong ze in Beethovens "Choirfantasy" in Stuttgart en Brahms 'Ein Deutsches Requiem” in Warschau, ook Beethovens "Egmont" in Doha (Qatar) en dit stond opnieuw op het programma in Weimar in maart 2011. In mei 2010 opende ze "The International Music Festival van Straatsburg" als solist in Mozart "Requiem" en de "Krönungsmesse".
In juni 2011 zong ze de rol van Elsa in Wagners "Lohengrin" op het Smetana Festival in Litomysl. In November werd ze uitgenodigd in Doha voor Beethovens "Ah Perfido" en Mendelssohns "Jammer". Ze zong het solo deel uit in Dvoraks 'Stabat Mater' in een gastoptreden in Frankfurt am Main, en trad op met de MDR Leipzig Radio Symfonieorkest (MDR Sinfonieorchester) met Martinus "Magic Nights" in Leipzig. 

Zij ondernam een concertrondreis door Spanje samen met de "Cappella Istropolitana van Bratislava"  In 2013 prees de Saarbrücker Zeitung haar briljante optreden in de openingsact van Beethovens Egmont Ouverture op het muziekfestival in Saarbrücken. Zij zong samen met de Triox Syrinx Praag Ensemble en Pauline Viardot, de liederen van Clara Schumannm en Alma Mahler op het witte nachten Festival in St. Sint-Petersburg. Later dat jaar was ze terug in Doha waar ze de Virginie Dvoraks aries zong. In juli 2014 zong ze de liederen van Schönberg, Wolf en Strauss op het internationale Festival van Mahler Jihival (Czech Republic).
Petra Froeses toekomstige optredens omvatten de vrouwelijke hoofdrol in Dvoraks Alfred opera komend najaar met een CD-opname van de concertuitvoering.

Sinds 2008 werkt Petra Froese samen met zang pedagoog en Strenghtmaster Irmgard Boas.

 

De nieuwe zangformatie Canto Corale uit Hamme vindt  zijn oorsprong in een plaatselijk kerkkoor dat jarenlang vakkundig gedirigeerd werd door organist en muziekpedagoog Marc Vandermeulen. Wat begon als een puur kinderkoor kreeg meer en meer succes en groeide uit tot een volwaardig gemengd volwassenenkoor. 

Het religieuze repertoire heeft dus een primordiale rol gespeeld in zijn  ontwikkeling en bloei, want  het opluisteren van de hoogtepunten uit de christelijke liturgie behoorde tot zijn kerntaken. Kerkelijke feestdagen, kerstconcerten en reguliere missen wonnen aan kwaliteit en populariteit  door de gestage enthousiaste inzet  van de talrijke koorleden.  

Geleidelijk kwam naast het religieuze werk, de profane  muziek meer aan bod. De verschillende dirigenten die elkaar opvolgden, allen vanuit  hun persoonlijke visie en talent, hebben in belangrijke mate bijgedragen tot die ontwikkeling. Op die manier bepaalden ze mee de identiteit en de dynamiek van de zanggroep, die inmiddels zijn plaats veroverd heeft in het culturele leven van de gemeente. 

Canto Corale is een onafhankelijk liefhebberskoor geworden dat resoluut en ambitieus vooruitblikt naar de toekomst. Essentieel zijn de passie voor het samen zingen, het streven naar intense muziekbeleving en het musiceren ‘op niveau’ zonder de trends van vandaag te negeren. Dit alles te kunnen delen met  een muziekminnend publiek lijkt ons een ware bekroning. De koorleden en hun bestuur willen hun engagement niet enkel in Hamme uitdragen maar mikken ook op een ruimere belangstelling. 

Deze ambities worden enthousiast gedeeld door de huidige dirigent en zoon van de stichter, Raf Vandermeulen, tevens directeur van de Hamse academie. Hij heeft zijn schouders gezet onder het nieuwe project om het koor eigentijdser en performanter te maken zonder de traditie te verloochenen. In 2017 heeft het koor onder zijn leiding, samen met de Koninklijke Gentse Oratoriumvereniging de Mattheuspassie van J.S. Bach uitgevoerd in de hoofdkerk van Hamme. Het is de bedoeling dit jaarlijks op Palmzondag te herhalen om zo een Bachtraditie te helpen vestigen.

 

Dirigent Raf Vandermeulen

... is geboren te Hamme.
Behaalde aan het Lemmensinstituut te Leuven de Eerste Prijzen notenleer in ’81,harmonie in ’84, contrapunt in ’85 en fuga in ’87, alsook de laureaatdiploma’s muziekpedagogie in ’85 en orgel in ‘87. 

Doceerde later aan dit instituut orgel, harmonie, contrapunt en praktische harmonie van 1985 tot 1995. 

Werd in 1986 laureaat van de orgelwedstrijd Omer Van Puyvelde in Gent, behaalde in 1990 het Hoger Diploma orgel bij Chris Dubois en werd in 1998 Meester in de compositie.

Treedt als organist op als solist en is eveneens werkzaam als begeleider voor diverse koren en ensembles.

Raf schreef als componist reeds verschillende werken voor harmonieorkest, kamermuziek en werken voor solo-instrumenten.
Is sinds 1991 werkzaam als directeur van de Academie voor Muziek en woord te Hamme..Vanaf september 2013 dirigeert hij met vaardige hand en wijs verstand het Mannenkoor Gaudeamus en sinds 2017 het gemengd koor Canto Corale. Ad multos Annos!.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Previous page: Artiestenmissen
Volgende pagina: De artiestenmis : waar en wanneer ?