Agenda
Kai Rouven-Seeger, bariton - Jan Van Mol, orgel i.s.m. Calcant vzw
Datum: 03-04-2016 11:30:00
Details:
Kai-Rouven Seeger werd geboren in Baden-Baden (D) in 1976 en is zanger en vocal coach. Op 8-jarige leeftijd begon hij als koorknaap te zingen bij de Aurelius Sängerknaben in Calw. Tijdens de “Bundeswettbewerb für Gesang” won hij verschillende prijzen met het jongenstrio waarmee hij ook op regelmatige basis de ‘Drie Knapen’ in de “Toverfluit” van Mozart vertolkte. Ze traden op in binnen- en buitenland. Later bleef hij bij het knapenkoor nog actief als pedagoog.
Zijn professionele studie begon hij in 1994 aan de ‘Staatliche Hochschule für Musik’ te Trossingen (D) bij Monika Moldenhauer. Na het halen van zijn ‘Lehrdiplom’ studeerde hij aan het Londense ‘Trintiy College of Music’ bij Martyn Hill (opera en concertzang) en was hij verbonden aan de St Michael's Church Cornhill. Tenslotte volgde hij nog twee jaar liedinterpretatie bij Kurt Widmer aan de ‘Hochschule für Musik’ te Basel. Destijds volgt hij lessen bij Diane Forlano in Gent.
In 2000 won hij, samen met pianist Andrew Matthew Owen (Wales), de eerste prijs in de „Elisabeth Schumann Duo Prize for Lieder“. Hij kreeg toen ook de kans om aan de ‘Schubertiade’ in Schwarzenberg (Oostenrijk) deel te nemen, één van de belangrijkste festivals voor Schubert-liederen in de wereld. In 2002 zong hij op de Johann-Sebastian-Bach- Wettbewerb in Leipzig.
Sindsdien is hij als solist en ensemble-zanger actief bij: Bachakademie Stuttgart, Westdeutscher Rundfunk, Bayerischer Rundfunk, Balthasar-Neumann-Ensemble, Collegium Vocale Gent, Concerto Köln, Akademie für Alte Musik, Freiburger Barockorchester, Vlaams Radio Koor. Hij werkte samen met dirigenten als Helmut Rilling, Thomas Hengelbrock, Phillip Herreweghe, Jos Van Immerseel, Ivor Bolton, Marcus Creed, Daniel Reuss, Hervé Niquet, Edo de Waart, Yannick Nézet-Séguin, Rupert Huber, Florian Helgath, Dmitri Juorwski, Yannis Pouspourikas, Jan Schweiger, Johannes Leertouwer en pianisten Kristian Bezuidenhout, Frank Braley en Jan Vermeulen.
Zijn eerste operarol tijdens zijn studie te Trossingen was die van ‘Papageno’, in de “Toverfluit”. Daarna volgde de operaproductie “Hänsel und Gretel” van E. Humperdinck met het Trinity College. Zijn operadebuut maakte hij in 2001 in Londen in het Chochrone Theater met “Il Cappello di Paglia di Firenze” van Nino Rota. Sinds 2005 treedt hij op in het Festspielhaus van Baden-Baden, met het Balthasar-Neumann- Ensemble, waar hij onder andere zong in “Rigoletto”, “Falstaff” en “Carmen”. Telkens onder de regie van Philippe Arlaud. Daarna volgde Bellini's opera "La Sonambula" met Cecilia Bartoli. Dan Rossini's "Il Barbiere di Sivigla", een co-productie met de Metropolitan Opera New York.
In België is hij, naast Collegium Vocale, sinds 2007 ook te zien in "RUHE" een productie van Muziektheater Transparant, onder andere in samenwerking met de acteurs Josse de Pauw, Carly Wijs en Dirk Roothooft. Bij de Vlaamse Opera werkte hij mee aan „Nabbucco“, „La forza del destino“, "Khovantshchina" en het „Requiem“ van Verdi. 2015 volgt Wagner's "Tannhäuser".
Zijn professionele studie begon hij in 1994 aan de ‘Staatliche Hochschule für Musik’ te Trossingen (D) bij Monika Moldenhauer. Na het halen van zijn ‘Lehrdiplom’ studeerde hij aan het Londense ‘Trintiy College of Music’ bij Martyn Hill (opera en concertzang) en was hij verbonden aan de St Michael's Church Cornhill. Tenslotte volgde hij nog twee jaar liedinterpretatie bij Kurt Widmer aan de ‘Hochschule für Musik’ te Basel. Destijds volgt hij lessen bij Diane Forlano in Gent.
In 2000 won hij, samen met pianist Andrew Matthew Owen (Wales), de eerste prijs in de „Elisabeth Schumann Duo Prize for Lieder“. Hij kreeg toen ook de kans om aan de ‘Schubertiade’ in Schwarzenberg (Oostenrijk) deel te nemen, één van de belangrijkste festivals voor Schubert-liederen in de wereld. In 2002 zong hij op de Johann-Sebastian-Bach- Wettbewerb in Leipzig.
Sindsdien is hij als solist en ensemble-zanger actief bij: Bachakademie Stuttgart, Westdeutscher Rundfunk, Bayerischer Rundfunk, Balthasar-Neumann-Ensemble, Collegium Vocale Gent, Concerto Köln, Akademie für Alte Musik, Freiburger Barockorchester, Vlaams Radio Koor. Hij werkte samen met dirigenten als Helmut Rilling, Thomas Hengelbrock, Phillip Herreweghe, Jos Van Immerseel, Ivor Bolton, Marcus Creed, Daniel Reuss, Hervé Niquet, Edo de Waart, Yannick Nézet-Séguin, Rupert Huber, Florian Helgath, Dmitri Juorwski, Yannis Pouspourikas, Jan Schweiger, Johannes Leertouwer en pianisten Kristian Bezuidenhout, Frank Braley en Jan Vermeulen.
Zijn eerste operarol tijdens zijn studie te Trossingen was die van ‘Papageno’, in de “Toverfluit”. Daarna volgde de operaproductie “Hänsel und Gretel” van E. Humperdinck met het Trinity College. Zijn operadebuut maakte hij in 2001 in Londen in het Chochrone Theater met “Il Cappello di Paglia di Firenze” van Nino Rota. Sinds 2005 treedt hij op in het Festspielhaus van Baden-Baden, met het Balthasar-Neumann- Ensemble, waar hij onder andere zong in “Rigoletto”, “Falstaff” en “Carmen”. Telkens onder de regie van Philippe Arlaud. Daarna volgde Bellini's opera "La Sonambula" met Cecilia Bartoli. Dan Rossini's "Il Barbiere di Sivigla", een co-productie met de Metropolitan Opera New York.
In België is hij, naast Collegium Vocale, sinds 2007 ook te zien in "RUHE" een productie van Muziektheater Transparant, onder andere in samenwerking met de acteurs Josse de Pauw, Carly Wijs en Dirk Roothooft. Bij de Vlaamse Opera werkte hij mee aan „Nabbucco“, „La forza del destino“, "Khovantshchina" en het „Requiem“ van Verdi. 2015 volgt Wagner's "Tannhäuser".
JAN VAN MOL studeerde voornamelijk aan het Antwerps Conservatorium, maar ook aan het Lemmensinstituut en het Conservatorium van Gent.
Als organist behaalde hij verschillende nationale onderscheidingen: A. Paepen, Verrept- Brouwers, A. Rutzky. Hij was laureaat in de Internationale Orgelwedstrijd van Avila.
Hij concerteerde, vooral als organist, in vrijwel alle landen van Oost- en West-Europa en daarbuiten: België - Nederland - Duitsland - Zweden - Frankrijk - Spanje - Portugal - Italië - Voormalige DDR - Polen - Oostenrijk - Bulgarije - Slovenië - Bosnië - Engeland - Ierland - Luxemburg - Zwitserland - Schotland - Denemarken - Finland - Zuid-Afrika - Filippijnen - Rusland - Brazilië.
Hij nam een vijftiental cd's op waarvan verschillende gunstig onthaald werden in de internationale vakpers.
Naast het orgel bespeelt hij het klavecimbel en hij was één van de eersten om het authentieke harmoniumspel te herontdekken.
Hij publiceerde talrijke artikels over het orgel en geeft orgelmuziek uit.
Jan Van Mol was leraar aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium in Antwerpen en is organist-titularis van de Sint-Pauluskerk van Antwerpen. Daar bespeelt hij het historische orgel, misschien het belangrijkste oude instrument uit de Zuidelijke Nederlanden.
Hij geeft voordrachten in het kader van verschillende verenigingen voor cultuurspreiding: Amarant (Gent), Arcademia (Brugge), Davidsfonds (Leuven).
Als stichter en bezieler van Calcant, Antwerpse Orgelvereniging, nam hij talloze initiatieven (orgelconcerten, -reizen, -wandelingen...) waarmee hij het orgel dichter bij het publiek wil brengen.
Hij werd in 2005 te Parijs opgenomen in de "Société académique Arts - Sciences - Lettres".
Sechs religiöse Gesänge op. 157 Josef Rheinberger 1839- 1901
BIJ HET BEGIN VAN DE EUCHARISTIEVIERING
Ich ben des Herrn
NA DE 1ste LEZING
Sehet, welche Liebe
TIJDENS DE OFFERANDE
Wenn alle untreu werden
TIJDENS DE COMMUNIE
Vater unser
BIJ HET EINDE VAN DE EUCHARISTIEVIERING
Ave Maria
Previous page: Artiestenmissen
Volgende pagina: De artiestenmis : waar en wanneer ?