Agenda

Ad van de Wege, orgel Aardenburg, NL

Datum: 08-11-2015 11:30:00
Details:

In samenwerking met Calcant vzw

Ad van de Wege werd in 1955 te Terneuzen (Zeeuws-Vlaanderen) geboren. Al op zeer jonge leeftijd ontving hij orgelles van zijn vader die als kerkorganist actief was. Hij studeerde orgel aan het Koninklijke Conservatorium te Gent (België) bij Dirk Verschraegen en Edward de Geest . Daarnaast studeerde hij Kerkmuziek aan het Instituut voor Kerkmuziek te Utrecht (HKU).Van de Wege volgde interpretatielessen bij Herman van Vliet (romantiek) te Oudewater, Kristiaan van Ingelghem, Aalst, België (twintigste eeuws repertoire), Ton Koopman, Den Haag (barok). Ruim 25 jaar was hij werkzaam als kerkmusicus in het bisdom Breda. Na organist geweest te zijn aan enkele Zeeuwse kerken werd hij in 2007 werd hij benoemd tot organisttitularis- aan de Sint-Barbarakerk te Maldegem (België). In die functie is hij vaste bespeler van het historische Louis Hooghuysorgel (1865) en het Loncke koororgel. Sinds 2015 is hij tevens als organistcurator verbonden aan de Sint-Baafskerk te Aardenburg waar hij het Flentrop/Reilorgel bespeeld. Hij werkte mee aan Internationale Orgelfestivals in Duitsland, Italië, Frankrijk en België waaronder het Festival van Vlaanderen te Gent en het Festival Oude-Muziek te Utrecht. Als muzikaal- en artistiek leider was hij bij verschillende kamerorkesten werkzaam. In de hoedanigheid van concertorganist concerteerde hij eerder al op tal van historische orgels in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Italië en Zwitserland. Van de Wege was medeoprichter van het Zeeuws-Vlaams Kamerorkest, het Zeeuws-Vlaams Orgelfestival, de Stichting Historische kerkorgels Zeeuws-Vlaanderen. Daarnaast treedt hij met regelmaat op als begeleider van koren en solisten, zowel op orgel als klavecimbel en verleende verscheidene malen medewerking aan verschillende radio en televisieprogramma’s. Als klavecinist/organist is hij actief in enkele barokensembles waaronder Collegium Musicum Aerdenburgh, waarmee hij Oude- en soms vergeten muziek weer op de het programma plaatst. Daarnaast is hij als orgeladviseur betrokken bij restauraties van historische kerkorgels en is actief bij het behoud van de Nederlandse/Vlaamse orgelcultuur. In het kader hiervan verzorgt hij lezingen over het historische orgelpatrimonium. Als koordirigent is hij verbonden aan verschillende koren, waaronder het Vocaal Ensemble Capella Musicale. Tevens is hij als docent, jurylid nauw betrokken bij de opleiding en scholing van jonge talentvolle musici. Als bestuurder is hij verbonden aan diverse orgelconcertseries en festivals organisaties waaronder de Bach -orgelmatinees te Aardenburg.

Concerto in Es –Dur   Allegro – Gigue BWV 597      
Choralbearbeitung ‘Schmücke dich, o liebe Seele’BWV 654  J. S. Bach  (1685-1750)
Choralbearbeitung ’Allein Gott in der Höh sei Ehr’                  G. Böhm  (1661-1733)                 

BIJ HET BEGIN VAN DE EUCHARISTIEVIERING
Choralvariation ’Allein Gott in der Höh sei Ehr’                 Nikolaus Vetter (1666-1734)

NA DE 1ste LEZING
Choralvorspiel ‘Liebster Jesu wir sind Hier  BWV731              J. S. Bach 

NA de 2de LEZING
Choralvorspiel ‘Gelobet seist du Jesu Christ’  BWV 604          J. S. Bach 

TIJDENS DE OFFERANDE
Schübler Choral ’ Wer nur den lieben Gott lässt walten’  BWV 647 J. S. Bach

TIJDENS DE COMMUNIE
Fuga-Sopra  Magnificat  BWV 733                                          J. S. Bach

BIJ HET EINDE VAN DE EUCHARISTIEVIERING
Preludium en Fuga in G- Dur BWV 541                                   J. S. Bach


Previous page: Artiestenmissen
Volgende pagina: De artiestenmis : waar en wanneer ?