Agenda

Herlinde Verheyden, barokcello - Wim Brabants, traverso & blokfluit

Datum: 05-01-2020 11:30:00
Details:

 

 

Herlinde Verheyden (°12 dec.1980) 
Herlinde begon haar cello-studies op elfjarige leeftijd bij Viviane Spanoghe en studeerde later bij Peter Devos aan het Conservatorium van Leuven.In 1998 werd ze laureaat van Axion Classics (Pro Civitate), de nationale competitie voor muziek en woord, georganiseerd door Dexia.

Ze vervolgde haar studies aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, waar ze les kreeg van Mirel Iancovici en France Springuel. Bovendien volgde ze verschillende masterclasses in binnen- en buitenland met o.a. Marie Hallynck, Didier Poskin, Marcio Carneiro, Michal Kanka (Prazak Quartet), Alexander Ivashkin, Tilmann Wick, Vladimir Perlin en Gavriel Lipkind.
Ze studeerde de barokcello bij Bernard Woltèche en Hervé Douchy.

In 2001 was ze hoofdcellist van het Philharmonic Youth orkest van Vlaanderen onder leiding van Robert Groslot. Tegenwoordig werkt ze freelance voor het Koninklijk Vlaams Filharmonisch Orkest, het Hermes-Ensemble, I Musici Fiamminghi en barokorkesten als Collegium Ad Mosam, Il Fondamento, Les Agrémens, The Antwerp Baroque Orchestra, ...

Herlinde is vooral actief in de wereld van de kamermuziek: ze is cellist van het Donnacorda String Quartet, duo "AmuZe-gueule" met pianist Gill Masson, Tirzah-Quartet (filmmuziek van John Zorn) en het barokensemble aRoma.
Van november 2006 tot mei 2008 toerde ze met haar strijkkwartet met de productie Import / Export (Les Ballets C. de la B.), met countertenor Steve Dugardin door Canada, Rusland, het Midden-Oosten en Europa. Ze studeerde aan de Koningin Elisabethkapel in Brussel met haar strijkkwartet en gaf concerten in octet met het wereldberoemde Prazak Quartet in Zwitserland.

Herlinde heeft samengewerkt met verschillende popartiesten zoals Rod Steward, Ozark Henry, Marco Borsato, Kayne West, dEUS, Diana Ross, Born Crain, ... Ze is cellist en achtergrondzanger in het Monkeys and Mermaids Orchestra.

Ze werkt als cello-leraar aan de Muziekacademie van Antwerpen en doceerde ad interim aan déKunsthumaniora in Antwerpen, de muziekacademies in Schoten, Merelbeke en Oudenaarde.

 

Wim Brabants genoot zijn opleiding aan de Conservatoria te Antwerpen, Gent, Brussel en Den Haag bij ondermeer Frans Vester en Barthold Kuijken.
Hij doceert dwarsfluit en kamermuziek aan het Lemmensinstituut te Leuven.

Onder zijn impuls ontstonden tussen 1980 en 1990 diverse kamermuziekensembles, die zich specialiseren in de uitvoering van achttiende- en negentiende-eeuwse muziek, gespeeld op authentieke instrumenten, zoals 'Le Plaisir des Dames' en het 'Amontrio'. Deze formaties verzorgen onder zijn deskundige leiding talrijke concerten in binnen- en buitenland. Zo vertegenwoordigde één van zijn barokensembles in 1992 de Stad Antwerpen op de Expo te Sevilla met overwegend Vlaamse muziek uit de achttiende eeuw.
Verder verzorgde hij concerten met diverse buitenlandse ensembles voor oude muziek, zoals 'Concert Royal Köln'. Ook maakte hij deel uit van het Duitse barokorkest 'Collegium aureum' (concerten in Keulen, Bazel, Zurich en Gent), het 'Consortium Antiquum' en vormde hij een duo met Ingrid Kaufmann (harp), Wim Brioen (gitaar) en Dirk Rombaut (piano).
Hij was fluitist van het barokorkest 'Musica Polyphonica' o.l.v. Louis Devos, waarmee hij vele CD-opnames realiseerde en in belangrijke buitenlandse concerten optrad (Frankrijk, Duitsland en Zwitserland).

Wim Brabants is in de muziekwereld gekend omwille van zijn researchwerk: zo beschikken zijn ensembles over een repertoire dat minstens voor de helft uit onbekende en herontdekte muziek bestaat, die door hem dankzij intensief opzoekingswerk in Europese en Amerikaanse muziekbibliotheken opgediept werd. Enkele van deze herontdekte werken werden ook door hem in een moderne editie uitgegeven.

In 1995 richtte hij ‘The Belle Epoque Orchestra' op, een orkest dat zich toelegt op de klassieke populaire orkestwerken uit de tweede helft van de negentiende eeuw.
www.flandriarte.be