Agenda

Isabel Delory, hobo & Guy Van Waas, orgel i.s.m. Calcant vzw

Datum: 29-07-2018 12:30:00
Details:

                                               

Isabelle Delory is gepassioneerd door muziek al heel vroeg begon zij met piano te spelen.
Op 11-jarige leeftijd ontdekte zij de hobo, ze studeerde aan het Conservatorium van Namen met Bernard Stiennon. 

In het Koninklijk Conservatorium (Luik en bergen), bestudeerd Isabel alle mogelijke terreinen van de muziek en geleidelijk krijgt de methodologie van de theorie van de muziek, een samenvoeging in de moderne hobo met Sylvain Cremers. Een eerste prijs voor kamermuziek met Guy Van Waas, de geschiedenis van de muziek en de definitieve gelijkvormigheidsverklaring voor muziekanalyse.
Op zoek naar nieuwe dingen ontmoet Isabel Delory de wondere wereld van de barokmuziek.
Hoewel al zeer betrokken in het muzikale actieve leven, zowel binnen de verschillende orkesten, als pedagoog (Professor aan de academies van Oudergem, Auvelais, Thuin, Gilly, Quaregnon en Quevaucamps),  begon ze met het bestuderen van de barokhobo bij Vinciane Bal, ook in het Conservatorium te Brussel met Paul Dombrecht en vervolgens met Benoit Laurent waar zij haar master's degree behaalde in juni 2016.
Ze speelt regelmatig in verschillende orkesten modern en barok zoals de geneugten (Guy Van Waas), het Concert Bourgeois, florilegium musicum (Holland), evenals in verschillende kamermuziek ensembles. 

Als dirigent is Guy Van Waas gericht op barokke en klassieke authenticiteit, een vurige interesse gaat ook uit naar de werken van de 19de en vooral die van de 20e eeuw.
Zijn 'goede smaak' in combinatie met een verfijnde techniek laat toe om heel dicht bij een heleboel muzikale stijlen aan te sluiten. Guy Van Waas blijft ook zijn andere passies beoefenen: het orgel, onder andere, hij is organist van het grote orgel van de kerk van de Karmelieten in Brussel, en ook het onderwijs. Hij was Professor van kamermuziek aan het Koninklijk Conservatorium van Mons. 

Guy Van Waas heeft zoals vele muzikanten, een zeer brede muzikale horizon, die van de oude klarinet,  via het orgel langs de fortepiano naar het klavecimbel gaat.
Na zijn studies aan de conservatoria van Brussel, zijn geboortestad, en Mons (klavecimbel, met Robert Kohnen), evenals het Mozarteum Salzburg (met Walter Weller dirigent) was hij voor vele jaren klarinet solist in het orkest van de Munt te Brussel en het Symfonieorkest van de Belgische Radio (RTBF). hij is zeer toegewijd aan de oude klarinet, hij werd een van de meest gevraagde en vooraanstaande artiesten.
Kamermuziek en het orkest van de achttiende eeuw (met Frans Brüggen) zijn momenteel nog steeds momenten in zijn leven als muzikant.

Sinds zijn eerste CD aan het hoofd van Concerto Köln (Sinfonias Españolas) in 1993, zien we hem aan het hoofd van vele Europese orkesten.  Sinds 2001 is hij hoofd van de geneugten. Met dit orkest, heeft hij al tien CD opgenomen.
Vele opnamen en concerten over de hele wereld getuigen van deze kunstenaar zijn intense muzikale activiteit, de ”vakman" die Guy Van Waas zeker is.

Prière op. 2      Alphonse Mailly (1833-1918)
Prélude            August De Boeck (1865-1937)

BIJ HET BEGIN VAN DE EUCHARISTIEVIERING
Adagio uit de Hobo sonate in Es.Johann Heinrich Freytag   ( ? – 1720)

NA DE 1ste LEZING
Adagio I  uit de Hobo Sonate in F  Georg Friedrich Haendel (1685 – 1759)

NA DE 2de LEZING
Adagio III uit de Hobo Sonate in F   Georg Friedrich Haendel

TIJDENS DE OFFERANDE
Allegro uit de Hobo Sonate  Johann David Heinichen(1683 – 1729)

TIJDENS DE COMMUNIE
Sicilienne en Adagio uit de Hobo Sonate in Es    Johann Sigismund Weiss (1690-1737)

BIJ HET EINDE VAN DE EUCHARISTIEVIERING
Praeludium, Fuge und Ciacona BuxWV 137   Dieterich Buxtehude (+/- 1637 – 1707)