- Agenda

Agenda

Guy Godts & Niranjan Wiewickrem, natuurtrompet & Erwin Van Bogaert, orgel

Datum: 01-07-2018 11:30:00
Details:

                                    
        Guy Godts                              Niranjan Wiewickrem                            Erwin Van Bogaert                        

                                                                         

Guy Godts trompet, begint zijn muzikale studies aan de Muziekacademie van Zaventem en voltooide ze aan de Koninklijke Muziekconservatoria van Brussel 
en Gent. Hij volgt masterclasses bij Mario Guarneri (Los Angeles Philharmonic) en Susan Williams.
De muzikale studies resulteren onder meer in volgende diploma’s: een Eerste Prijs Notenleer, een Eerste Prijs Trompet, een Eerste Prijs Kamermuziek en het 
Pedagogisch Diploma optie Instrument. Van 1982 tot 1999 is hij Principal Solocornet bij Brass Band Willebroek.
Vanaf 1983 is hij vervangend musicus trompet en cornet in de Belgische symfonische orkesten (onder andere bij het BRT-N Filharmonisch Orkest, het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen, de Vlaamse Opera en  het Nieuw Vlaams Symfonieorkest) en kamerorkesten (I Fiamminghi, het Nieuw Belgisch 
Kamerorkest, het Collegium Instrumentale, Currende Consort, Concerto d’Amsterdam en Nuove Musiche).
Op  Barokgebied werkt hij samen met onder anderen S. Kuijken, E. Van Nevel en P. Peire. Samen met organist Erwin Van Bogaert richt hij in 1985 een duo 
trompet en orgel op waarmee hij concerten geeft in binnen- en buitenland en waarmee hij drie cd’s realiseert  (in 1990, 1994 en 2003).
Van maart 1986 tot juli 1989 werkt hij onafgebroken in het BRT-N Filharmonisch Orkest, waar hij speelt onder dirigenten als F. Terby, G. Rostjesvensky, 
A. Ostrovsky, P. Strauss, I. Metzmacher en K.A. Rickenbacher. In 1987 en 1988 maakt hij als solist een uitgebreide concerttournee met het Kamerorkest van de 
Europese Gemeenschap doorheen België, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Spanje.
Als solist treedt hij ook herhaaldelijk op in onder andere het ‘Festival van Vlaanderen’, het ‘Festival de l’Eté Mosan’, ‘Le Printemps Baroque du Sablon’ en het 
‘Festival des Midis-Minimes’.
Als freelance musicus werkt hij ook mee aan talloze radio-uitzendingen en aan opnames van cd’s en filmmuziek.
In 1994 richt hij het trompetkwartet ‘Quattro Trombe’ op, in 1998 het barokgezelschap ‘La Tromba Divina’ (musicerend op authentieke instrumenten) en in 1999 
het Cosy Brass Quartet.  Sinds 1996 is hij solist trompet bij het kamerorkest Nuove Musiche. 

Niranjan Wiewickrem is klassieke trompettist, orkestrale trompet en trompet-solist met focus op barokke trompet, directeur van de Belgische Baroque Soloists.
Na de muziekacademie van Grez-Doiceau, studeerde hij muziek aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel en Mons en won de eerste prijs voor muziektheorie, geschiedenis van de muziek en schriftelijke harmonie, en studeerde af in gespecialiseerde muziektheorie.
Niranjan Wijewickrema studeerde trompet bij Pierre Thibaud (Parijs) en Jerome Callet (New York) en behaalde een diploma in trompet aan het IMEP in Namen (Antoine Acquisto klasse), evenals orkest trompettist aan de Hochschule für Musik in Keulen, in de klasse van Friedemann Immer.
Niranjan Wijewickrema is gespecialiseerd barok trompetist, samen met Friedemann Immer geeft hij les aan de Hogeschool voor Kunsten van Amsterdam.
Als lid van de Tuba Mirum of bestuurder van de Belgische Baroque Soloists, voert hij regelmatig optredens uit in Duitsland, Oostenrijk, België, Frankrijk, Spanje, Italië, Polen, Tsjechië en Nederland.
Niranjan Wijewickrema is momenteel een promovendus aan de Universität für Musik in Karlsruhe.

Aan het Lemmensinstituut behaalde Erwin Van Bogaert het diploma Laureaat Orgel, en aan het Conservatorium te Maastricht de B-akte voor Docerend Musicus en de C-akte Uitvoerend Musicus (Master) voor orgel. 

Hij volgde verder lessen bij Ton Koopman en Ewald Kooyman, en privé-lessen bij Daniel Roth (Parijs). Ook volgde hij regelmatig cursussen in Bordeaux voor interpretatie.
Hij studeerde klavecimbel en behaalde in 1990 zijn Eerste Prijs (Bachelor) aan het Conservatorium van Gent. Hij vervolmaakte zich nog verder bij Marcelo Bussi (Amsterdam).

Erwin Van Bogaert was gedurende 26 jaar titularis-organist aan de Onze-Lieve-Vrouwekerk te Sint-Niklaas, en had tot 31 oktober 2011 deze functie in de dekanale Sint-Martinuskerk van Beveren. Hij was leraar orgel aan de Muziekacademies van Berchem, Geraardsbergen en Sint-Niklaas. Als titularis-organist was hij verantwoordelijk voor de muzikale inbreng in de liturgie. Niet alleen met een gevarieerd repertorium voor de gewone zondagen, maar ook in de zeer verzorgde missen op en rond de Hoogdagen.
Hij uit zijn veelzijdige muzikale interesses in verschillende ensembles.
  
Hij geeft concerten in binnen- en buitenland. Vooral in Frankrijk is hij regelmatig te gast in diverse orgelcycli en festivals. O.a. Bordeaux, Le Havre, Ourscamp, Cherbourg, Lille, Parijs …in juli heeft hij meegewerkt aan een concertreis in de Haute Savoie, met Groupe Vocal Arthur Honegger, o.l.v. Jean Legoupil, waar hij instond voor de koorbegeleiding en een aantal orgelsolo’s. 
Hij heeft in de loop van de jaren een aantal cd’s opgenomen met verschillende muzikanten, in verschillende kerken, o.a. de kathedraal van Le Havre (F), de kerk van Dudelange (G.-H. Luxemburg) de Sint-Jozefskerk in Gent. U vindt al deze cd’s vermeld op de website, waar ook muziekfragmenten te beluisteren zijn.. 
In 2003 speelde hij in de orgelcyclus in Kortrijk, waar hij “Inzicht in zich(t)” van Bernard Baert creëerde. Hij kreeg daarvoor de publieksprijs. In 2007 speelde hij weer in deze orgelcyclus en kreeg de prijs van de jury voor zijn vertolking van een keuzewerk van Buxtehude, componist van het jaar.

In 2003 speelde hij in de orgelcyclus in Kortrijk, waar hij “Inzicht in zich(t)” van Bernard Baert creëerde. Hij kreeg daarvoor de publieksprijs. In 2007 speelde hij weer in deze orgelcyclus en kreeg de prijs van de jury voor zijn vertolking van een keuzewerk van Buxtehude, componist van het jaar.
En ook in 2011 is hij in de prijzen gevallen : de prijs van het publiek (ex-aequo) voor de samenstelling van zijn programma, en de prijs van de jury voor de vertolking van het opgelegd werk “Piccolo Fantasia su un motivo di Franz Liszt” van Wilfried Westerlinck. 
In september 2013 speelde hij een programma met saxofoniste Katrijn Aper, waarvoor hij (ex-aequo) weer de publieksprijs kreeg voor de samenstelling van hun programma.

Maar ook het lichtere genre is hem niet vreemd : van 2008 tot 2012 was hij repetitor bij het Muziektheatergezelschap in Goes (NL). Deze zomer heeft hij ook in Goes meegewerkt aan een totaalspektakel in open lucht “Kausay Pacha”, met Latijns-Amerikaanse muziek.
Gedurende verschillende jaren heeft hij opgetreden samen met Sarah Bernolet, zang en teksten, en Karel Adams, accordeon, met een programma over het leven van Edith Piaf. Nu heeft hij een project met muziek van Kurt Weill, samen met de zangeres Kim Meyns. 

Hij is een veelgevraagd begeleider van verschillende koren, en ook solisten doen dikwijls beroep op hem.

 

Preambulum  Johann Nikolaus Tischer (1707-1774)
BIJ HET BEGIN VAN DE EUCHARISTIEVIERING
Humoreske                 Antonin Dvorak (1841-1904)

 

NA DE 1ste LEZING
Ave Maria  Arthur Wilford (1851-1926) (Bew. J. Thuy)

 

NA DE 2de LEZING
Song to the Moon, uit Rusalka  Antonin Dvorak

 

TIJDENS DE OFFERANDE
Elégie voor orgel   Flor Peeters (1903-1986)
“In Piam Memoriam Matris Meae Perdilectae”

 

TIJDENS DE COMMUNIE
Méditation, uit Thaïs  Jules Massenet (1848-1912)

 

BIJ HET EINDE VAN DE EUCHARISTIEVIERING
Hungarian Dance nr 5      Johannes Brahms (1833-1897)
Orgel concerto in G minor, Matthew Camidge (1758-1844)
Adagio - Allegro