Agenda

Pinksteren 75 jaar Artistenmis - Missa in Tempore Belli (Paukenmesse) van Fr. J. Haydn met solisten, koor en orkest

Datum: 20-05-2018 11:30:00
Details:

Koor Scala Vocale, Mechelen
Instrumentaal ensemble
Cristel De Meulder, sopraan
Dominique Van Sande, mezzo
Maarten Luyckx, tenor
Simon Schmidt, bariton
Guy Godt, trompet
Algemene leiding : Lode Tooten

                 
 

Cristel De Meulder - www.sopraan.eu behaalde aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium in Antwerpen de Eerste Prijs Kamermuziek en het Hoger
Diploma voor Zang. Aan het Koninklijk Muziekconservatorium in Brussel behaalde ze haar Meestergraad. Zij heeft zich gespecialiseerd in klankgeoriënteerd
zingen bij Lut Lemmens en Ingrid Voermans (NL) van het “Lichtenberger Institut für Gesang und Instrumentalspiel” (D). Cristel De Meulder geeft les aan de
Academie voor Muziek en Woord van Hemiksem (Antwerpen). Zij is de stichter/dirigent van het damesensemble ‘Voces Aequales’ en dirigent van het Illuciakoor
uit Puurs. Haar repertoire omvat een ruime waaier : oratoria, cantates, passies, orkestmissen, kamermuziek en het klassieke religieuze repertoire voor alle
gelegenheden. Als soliste wordt geregeld gevraagd voor diverse projecten van oude tot hedendaagse muziek en dit niet alleen in eigen land maar ook in vele
Europese landen. Als lid van het Currende Consort o.l.v. Erik Van Nevel trad zij meermaals solistisch op. 
Geregeld verleent zij haar medewerking aan het hedendaagse ensemble ‘Aquarius’ o.l.v. Marc De Smet. Zij creëerde mee de kanate en opera ‘Aquarius’ van
Karel Goeyvaerts en ‘Treurlied om Kayano’ op tekst van Marcel Pira, getoonzet door Noor Sommereyns. Met deze productie ging zij in november 2007 naar
Japan (o.a. Osaka, Nagasaki, Hiroshima, Tokyo). 
Haar voorkeur gaat ook uit naar het romantische profane en geestelijke Vlaamse repertoire met werken voor solozang met begeleiding van orgel, harmonium of piano.
Met de organist/clavecinist Jan Van Mol musiceert zij sinds 1995. Hun programma’s voor orgel en zang worden reeds vele jaren fel gewaardeerd over heel Europa, de Fillippijnen (‘Bamboo Organ Festival’ te Las Piñas), in Zuid-Amerika en Azië.
Als duo hebben zij 4 cd’s uitgebracht met grote bijval : ‘Exsultate, Jubilate’ (Famous Sacred Songs),  ‘Tota Pulchra Es’ (Vlaamse religieuze melodieën), ‘Cantio Sacra’(kleine solokantates met concerterend orgel) , ‘Ieder jaar komt Kerstmis weer’ (Vlaamse Kerstliederen) en  ‘Laudate Dominum’ (Famous Sacred Songs II).
In 1998 richtten zij de vzw Calcant (www.calcant.be) op. Naast de boeiende orgelprojecten is er een grote vocale inbreng.
Samen met de Nederlandse pianist/organist Ad van Sleuwen hebben zij een programma met originele muziek voor zang, harmonium en piano.
Cristel De Meulder werkt nauw samen met de Internationale Vriendenkring Anton van Wilderode (www.antonvanwilderodeinternationaal.be). Met de dichteres Beatrijs Van Craenenbroeck heeft zij een programma met poëzie begeleid door piano of gitaar. Zij heeft ook een programma met begeleiding van kanklès. Hiervoor werkt zij samen met de Litouwse muzikante Kristina Kuprytè.
Cristel De Meulder is artistiek leider over het Artiestenfonds dat werkzaam is in de St.-Carolus Borromeuskerk in Antwerpen. (www.artiestenfonds.be). Zij werkt mee aan de programmatie van de Feugère-orgelconcerten in de St.-Martinuskerk te Kontich. info@sopraan.eu – 0495/54.29.31

De Vlaamse mezzosopraan Dominique Van Sande studeerde zang bij Louis Devos en Bernadette Degelin. Ze vervolmaakte zich nadien bij Greta De Reyghere
en Margarete Honig, en werd laureate van de internationale zangwedstrijd "Destination Musique" te Lille.
Ze was jarenlang soliste van het ensemble Hardscore en zingt regelmatig mee met de vocale ensembles Ex Tempore, Il Fondamento, het Vlaams Radio Koor
en het Goeyvaerts Consort.
Met het kamerorkest Prima La Musica was ze soliste in "Music-Hall", een toneelconcert op gedichten van Paul van Ostaijen en muziek van Peter Vermeersch.
Daarnaast zong ze in de muziektheaterproductie “GA.n” van Frank Nuyts en de live-uitvoering van Steve Reich’s “Drumming” in een productie van Ictus en Rosas.
Voor de BRTN-televisie nam ze de liedcyclus “Ons Derde Land” van Vic Nees op, en ze was soliste bij de cd-opnamen van “Brusselse en Gentse Kapelmeesters” van Il Fondamento o.l.v. Paul Dombrecht.
Dominique Van Sande is zangdocente aan dé Kunsthumaniora van Antwerpen en het Stedelijk Muziekconservatorium van Leuven. Speciale interesse gaat in
haar pedagogie uit naar het “klankgeoriënteerd zingen“, een stem- en zangmethodiek die ontwikkeld werd door Gisela Rohmert.

Maarten Luyckx (°1984) studeerde dwarsfluit aan het Lemmensinstituut (LUCA) in Leuven. Hij volgde er les bij Wim Brabants en Philippe Benoit en behaalde er naast een masterdiploma fluit eveneens een bachelor in de muziektheorie-schriftuur en een ILO-diploma (initiële lerarenopleiding), telkens met grote onderscheiding.

Als zanger studeerde hij aan het stedelijk conservatorium van Leuven bij Bart De Kegel en behaalde er, eveneens met grote onderscheiding,  diploma’s in de zang en de lyrische kunst. Als tenor zingt Maarten bij tal van gerenommeerde koren en dirigenten over het hele land waarmee hij vele schitterende concerten zong en fraaie CD-opnames maakte: Camerata Aetas Nova (Dieter Staelens), Aquarius (Marc Michael De Smet), Vocaal ensemble Reflection (Patrick Windmolders) en Pantharei (An Meeusen).

De Australische bariton Simon Schmidt studeerde aan het Conservatorium van Queensland. Met een beurs kwam hij naar de UK en volgde er zang aan de Royal Northern College of Music van Manchester. Hij maakte er zijn postgraduaat af met onderscheiding. Na zijn studies verhuisde hij naar Antwerpen en is sinds oktober 2009 lid van het Koor van Opera Vlaanderen. Schmidt is actief als solist in het domein van zowel opera, oratoria als musical. Zijn operarepertoire bestaat uit uiteenlopende rollen zoals Schaunard en Marcello/La bohème, Papageno/Die Zauberflöte, Maximilian/Candide, Adonis/Venus and Adonis en Kecal/De verkochte bruid. Als solist was hij in dit huis al te horen in de rol van Antonio/Il viaggio a Reims, Steuermann/Tristan und Isolde, Leopold/Der Rosenkavalier, Molenaarsknecht/Lady Macbeth uit het district Mtsensk, Doganiere/La Bohème en eveneens op het openluchtconcert Klassiek in de Stad.

Guy Godts trompet begint zijn muzikale studies aan de Muziekacademie van Zaventem en voltooide ze aan de Koninklijke Muziekconservatoria van Brussel
en Gent. Hij volgt masterclasses bij Mario Guarneri (Los Angeles Philharmonic) en Susan Williams.
De muzikale studies resulteren onder meer in volgende diploma’s: een Eerste Prijs Notenleer, een Eerste Prijs Trompet, een Eerste Prijs Kamermuziek en het
Pedagogisch Diploma optie Instrument. Van 1982 tot 1999 is hij Principal Solocornet bij Brass Band Willebroek.
Vanaf 1983 is hij vervangend musicus trompet en cornet in de Belgische symfonische orkesten (onder andere bij het BRT-N Filharmonisch Orkest, het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen, de Vlaamse Opera en  het Nieuw Vlaams Symfonieorkest) en kamerorkesten (I Fiamminghi, het Nieuw Belgisch
Kamerorkest, het Collegium Instrumentale, Currende Consort, Concerto d’Amsterdam en Nuove Musiche).
Op  Barokgebied werkt hij samen met onder anderen S. Kuijken, E. Van Nevel en P. Peire. Samen met organist Erwin Van Bogaert richt hij in 1985 een duo
trompet en orgel op waarmee hij concerten geeft in binnen- en buitenland en waarmee hij drie cd’s realiseert  (in 1990, 1994 en 2003).
Van maart 1986 tot juli 1989 werkt hij onafgebroken in het BRT-N Filharmonisch Orkest, waar hij speelt onder dirigenten als F. Terby, G. Rostjesvensky,
A. Ostrovsky, P. Strauss, I. Metzmacher en K.A. Rickenbacher. In 1987 en 1988 maakt hij als solist een uitgebreide concerttournee met het Kamerorkest van de
Europese Gemeenschap doorheen België, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Spanje.
Als solist treedt hij ook herhaaldelijk op in onder andere het ‘Festival van Vlaanderen’, het ‘Festival de l’Eté Mosan’, ‘Le Printemps Baroque du Sablon’ en het
‘Festival des Midis-Minimes’.
Als freelance musicus werkt hij ook mee aan talloze radio-uitzendingen en aan opnames van cd’s en filmmuziek.
In 1994 richt hij het trompetkwartet ‘Quattro Trombe’ op, in 1998 het barokgezelschap ‘La Tromba Divina’ (musicerend op authentieke instrumenten) en in 1999
het Cosy Brass Quartet.  Sinds 1996 is hij solist trompet bij het kamerorkest Nuove Musiche.

Scala Vocale werd opgericht op 10 januari 1994 in de bovenzaal van de "Equator" op de Melaan te Mechelen door een handvol enthousiastelingen
o.l.v. de toen op koorgebied onervaren dirigent Lode Tooten. Snel groeide het koor aan tot een stevig kamerkoor met ambitie en reeds heel wat prestaties
op zijn palmares.
Voor het repertoire werd van het begin af gekozen voor werk uit het ganse scala van de vocale muziek : van middeleeuwse zang over renaissance, barok,
romantiek tot de meest recente komposities. Mechelse komposities krijgen ruim aandacht met werk van o.a. Staf Nees, Vic Nees, Raymond Schroyens,
Willy Van Innis en Pater Servaes.
Naast een aantal jaarlijkse "actes de présence" bij o.a. de Hanswijkprocessie, de 11-juliviering in de St.Romboutskathedraal en de week van de amateurkunsten,
nam Scala Vocale reeds deel aan de "Gouden Ster"-wedstrijd te Lommel met een eerste prijs als gevolg. Verder vertegenwoordigde het koor Mechelen in de
zusterstad Helmont (Nederland) en menig manifestatie van het ANZ kon een afvaardiging van het koor ontvangen.
Een kerstconcert staat bijna jaarlijks op het programma. Het koor is nu ook vast lid van de groep koren die zorgt voor de opluistering van de liturgie in de St.Romboutskathedraal.
Het koor leeft en bruist van enthousiasme, zoveel is duidelijk. De muzikale begaafdheid en veelzijdigheid van de dirigent Lode Tooten is daar zeker niet vreemd
aan, een man die zijn sporen reeds verdiende als dirigent van een brassband en een operettegezelschap.

Lode Tooten is de oudste telg uit een muzikale familie uit Mechelen. Vanaf  zeer jonge leeftijd leerde hij achtereenvolgens piano, klavecimbel, cello, bugel,
saxofoon, slagwerk en beiaard. Later bekwaamde hij zich in directie voor HAFABRA en koordirectie. Op 19-jarige leeftijd deed hij zijn stage van slagwerk bij
het toenmalig groot symfonieorkest van BRT-RTB. Daarna begon hij als dirigent bij verschillende fanfares en brassbands. Maar ook operettes en musicals zijn
hem niet vreemd ; hij was dirigent in Mechelen, Lier en Brasschaat.
Als muziekleraar gaf Lode les in de Steinerschool te Lier waar hij kennis maakte met de muziekanthroposofie en muziektherapie.
Lode drumde ook bij orkesten zoals dat van Louis Neefs en andere Vlaamse vedetten. Bij de folkgroepen zoals Hydra en Navadat trad hij als percussionist op
tijdens talrijke folkfestivals. Momenteel is hij drummer bij de nieuwe Mechelse jazzformatie Nine-2-Twelve, is organist in verschillende Mechelse kerken, geeft
noterleerles aan jongeren te Heffen en volgt de cursus doedelzak aan de muziekacademie van Bornem.In 1994 startte hij met enkele enthousiastelingen het
gemengd koor Scala Vocale dat intussen uitgroeide tot één van Mechelens belangrijkste koren

Programma :

Vóór de dienst :
Allegro – uit ‘Trompetconcerto’ – J.Haydn
Watermusic – G.F.Händel

Intrede : 
And the Glory of the Lord – uit ‘The Messiah’ – G.F.Händel

Kyrie & Gloria 
uit ‘Die Paukenmesse’ – J.Haydn

Tijdens de offerande : 
Andante – uit ‘Trompetconcerto’ – J.Haydn

Sanctus & Benedictus – uit ‘Die Paukenmesse’ – J.Haydn

Agnus Dei – uit ‘Die Paukenmesse’ – J.Haydn

Tijdens de communie
Aria – uit ‘Water Music’ – G.F.Händel

Slot : Alleluia – uit ‘The Messiah’ – G.F.Händel