Agenda
Kon. Familiakoor Edegem
De geschiedenis van het Koninklijk Familiakoor Elsdonk begon in 1927 wanneer de parochie Heilige Familie in Edegem
werd opgericht. Het gemengd koor ontstond in 1953 uit de samenvoeging van de eerste twee koren uit de parochie: het
mannenkoor Sint-Cecilia en het vrouwenkoor Sint-Lucia. Onder de leiding van Mon Fornoville klom het niveau van het
Gemengd Koor Heilige Familie Elsdonk snel boven dat van een gemiddeld parochiekoor. Zo zongen ze zelfs al mee in een
aantal producties van de Koninklijke Vlaamse Opera.
Andere hoogtepunten uit die periode waren de uitvoering van het oratorium Elias van Felix Mendelssohn en tal van door
de toenmalige BRT ingerichte concerten. In 1977 kreeg het koor zijn “koninklijk” adjectief.
Na het overlijden van Mon Fornoville in 1985, nam zijn zoon Paul de leiding over. Op zijn initiatief werd het 70-jarige bestaan
gevierd met een uitvoering van 'Die Schöpfung' van Haydn.
Eind 1999 nam Erik Demarbaix het dirigeerstokje over. Met hem volgden o.a. het concert ‘Mozart in de Basiliek’ in Edegem,
de uitvoering van de Kleine Orgelmesse van Joseph Haydn in de Antwerpse Sint-Pauluskerk en een concert ‘Van Benoit tot
van Steenberge’ als hommage aan Vlaamse componisten. Eind 2007 voerde het Familiakoor samen met vier andere koren
en het Brussels Philharmonic Orchestra, het oratorium “Het Bronzen Hart” van Gaston Feremans uit in de Mechelse
Sint-Romboutskathedraal en in de Antwerpse Kristus-Koningkerk. In april 2009 nam Erik Demarbaix afscheid van het koor.
Vervolgens nam Michiel Delanghe de muzikale leiding over. Na een programma met Britse koormuziek, een gevarieerd
kerstconcert in 2010 en de uitvoering van het Kerstoratorium van Camille Saint-Saëns in 2011, dirigeerde hij nog een
Requiemconcert met muziek van Gabriel Fauré en John Rutter. Hij nam in 2013 afscheid van het koor op een Ceciliaconcert.
Tijdens dat concert gaf hij letterlijk het dirigeerstokje door aan Stijn Paredis.
Met hem brachten de Edegemse zangers in 2014 een concert met muziek van Felix Mendelssohn en in 2015 met muziek uit
de Belle Epoque.
Het jaar nadien bracht het koor de wellicht eerste Belgische uitvoering van het Requiem van Saint-Saëns in een
arrangement voor koor, vier soli, orgel en kamerorkest.
Maar in 2017, was het feest: het Koninklijk Familiakoor Elsdonk vierde zijn 90ste verjaardag. Speciaal voor deze gelegenheid
werd aan Sebastiaan van Steenberge opgedragen een Missa Brevis te componeren. Deze Missa Sagrada Familia werd voor
het eerst uitgevoerd op het concert van 17 november 2017. De versie voor koor en orgel vond plaats de zondag nadien, t
ijdens een Pontificale Ceciliamis voorgegaan door bisschop Johan Bonny.
2018 was weer een jaar apart: een English-Style Promsconcert met alles erop en eraan.
Op 1 februari 2019 namen we afscheid van Stijn Paredis en verwelkomden we Tom Van Der Plas om verder het koor strak in
de maat te houden.
Dit resulteerde einde ’19 in een wervelend concert “Van Verdi tot Broadway” met enerzijds koormuziek uit bekende
Italiaanse opera’s en anderzijds muziek uit “The Wild West”.
En dan volgde een interludium van 2 jaar totale stilte, gedirigeerd door Covid-19.
Maar in 2022 brachten we een zeer gewaardeerd en gevarieerd kerstconcert.
Tom Van Der Plas, dirigent.
Tom Van Der Plas (°1991, Mechelen) studeerde orgel aan het Koninklijk Conservatorium van Luik bij docenten Anne Froidebise
en Arnaud Van de Cauter. Hij behaalde grote onderscheiding op zijn eindrecital met werken van Bach, Dupré en een doorwerkte
transcriptie van het derde deel van de symfonie van César Franck op het orgel van de Collegiale kerk Sainte-Waudru in Mons.
Als dirigent leidt Tom het Koninklijk Familiakoor, Cantus Amici uit Mechelen en het Kinder- en jongerenkoor Lyric Music uit Bonheiden.
Hij volgde gedurendedrie jaar de opleiding koordirectie bij Luc Anthonis, Marleen De Boo en Geert Hendrix aan het Koninklijk
Conservatorium van Antwerpen.
Tom is leraar van de orgelklas aan het Stedelijk Conservatorium van Mechelen. Hij werkt eveneens als organist-titularis van de
Sint-Janskerk in Mechelen en van de Anglicaanse kerk Saint-Boniface in Antwerpen. Hier verdiept hij zich in de Engelse koor-
en orgelmuziek, van William Byrd tot Francis Jackson.
Tom volgde verschillende internationale masterclasses, koor- en orgelstages en treedt regelmatig op als dirigent met een van
zijn koren, als solist orgel, of in samenwerking met koor, orkest of andere solisten uit verscheidene discipline.
Previous page: Artiestenmissen
Volgende pagina: De artiestenmis : waar en wanneer ?