Bianca van Puyvelde, zang - Trien Cornelis, zang - Caroline James, piano

Datum: 19-08-2018 11:30:00
Details:

  
                                                        Bianca Van Puyvelde                                                               Trien Cornelis

Na het behalen van haar Masterdiploma Klassieke Zang aan het Conservatorium Antwerpen (2007), studeerde Bianca Van Puyvelde
verder  bij de Canadese sopraan  Lyne Fortin in Montreal . Dit werd  mede mogelijk gemaakt dankzij de steun  van studiebeurzen van
de Stichting Robus Foundation (B) en Domaine Forget (Canada).
Om de nodige podiumervaring op te doen om een operacarrière uit te bouwen, volgde Bianca verschillende internationale masterclasses, waaronder  Lyric
Opera Studio Weimar (Donna Elvira), Performance Practice Workshop Berlin, Domaine Forget Canada, Sommerakademie Biel (Switzerland),
Lidal North Opera Academy,…
Als soliste werkt zij regelmatig voor muziektheatercollectief WALPURGIS. Hier zong ze onder meer de solo in Les Noces van Strawinsky, Liu in Puccini’s Turandot, Zilke’s mother in Zilke van de Belgische componist Peter Vermeersch, Musetta in Puccini’s La Bohème en de dubbel rol Amor/La Follie in Rameau’s Platée. Met 
WALPURGIS nam  Bianca ook een CD op met hedendaagse muziek van de componist Bart Van Hecke, gebaseerd op het gedicht Close mywilling eyes van John Keats.
Bij het jonge opera ensemble Bang-Up Opera zong ze in 2015 met groot succes de rol van Fiordiligi in Mozart’s Cosi Fan Tutte, alsook
de concerten Wagner Night, Crossing Borders en Liederfeestje op de Gentse Feesten.
In Opera Vlaanderen zong ze volgende kleine solorollen:  3e Stimme der Ungeborene in Strauss’ Frau Ohne Schatten, 3e Hofdame in
the kinderopera Alladino e la lampada magica van Nino Rota (bekend van zijn filmmuziek voor Fellini) en Grisette in de operette Die
Lustige Witwe van Léhàr.
Uiteraard is Bianca niet alleen werkzaam als operasoliste. Ze wordt ook regelmatig gevraagd voor Oratorium.  In de Chapelle des
Minimes in Brussels voert ze regelmatig Bachcatates uit en sinds 2013 maakt zij deel uit van de St. Paulus Camerata (Sint Pauluskerk
te Antwerpen). Deze orkestmissen en concerten worden gelivestreamed op het internet en zijn dus wereldwijd te volgen.  
Vanaf 2003 is Bianca regelmatig het koor van de Vlaamse Opera/Opera Vlaanderen (genomineerd door Opera Magazine voor beste
operakoor in 2015) gaan versterken. Ze zong in o.a. Khovansjtsjina (Moesorgski), La Juive (Halévy), Don Carlos (Verdi), Candide
(Bernstein), Samson et Dalilah (Saint-saens), Mazeppa (Tchaikovsky), Turandot (Puccini), Dialogues des Carmelites (Poulenc), Tosca
(Puccini), Jenufa (Janacek), La Sonnabula (Bellini), Maria Stuarda (Donizetti),…

Trien Cornelis, geboren te Antwerpen, begon haar muzikale opleiding aan de academie van Heist-op-den-Berg waar ze naast viool en gitaar haar grote passie,
het zingen, ontdekte. 
Vervolgens werd zij toegelaten aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium te Antwerpen waar zij les volgde bij Bernadette Degelin en behaalde er in 2004 haar bachelordiploma.   Aan dit instituut studeerde ze tevens operaklas bij Guy Joosten en liedklas bij Lucienne Van Deyck en Jozef De Beenhouwer.  
Zij vervolgde haar studie’s aan het conservatorium van Gent bij bas-bariton Gidon Saks en Marcos Pujol en behaalde er haar  masterdiploma.
In 2009 werd ze laureate van Operastudio Vlaanderen.
Trien volgde masterclasses bij oa. Ann Murray, Christoph Pregardien, Graham Johnson, Micaela Von Gegerfelt, John Norris, Pietro Rizzo, Michael Spyres, Ann
Rodiger en vervolmaakt zich nog bij Gary Jankowski en Catrin Wyn Davies

Koorervaring deed Trien op bij het World Youth Choir, onder leiding van Peter Broadband en Gunnar Eriksson, en het Octopus Kamerkoor, gedirigeerd door Bart
van Reyn, waarmee ze ook als soliste optrad.  Sinds 2007 is ze actief als freelancer bij het Vlaams Radio Koor en sinds 2012 in het koor van Opera Vlaanderen.

Tot haar operarepertoire behoren rollen als Dido in ‘Dido and Aeneas’, Prinz Orlofsky in ‘Die Fledermaus’, Announcer in een verfilming van ‘Gallantry’ (Douglas
Moore).  In de zomer van 2007 werd ze uitgenodigd om op het Aberdeen International Youth Festival Hänsel te vertolken in ‘Hänsel und Gretel’, een productie
die geregisseerd werd door Marcos Pujol.  
De laatste jaren richt zij zich volledig op het sopraanrepertoire en zong ze de rol van Miss Jessel in “Turn of the screw”, Mélisande in “Pélleas et Mélisande”,
Fiordiligi in “Cosi fan tutte’ en la Contessa  in “Le nozze di Figaro”.
Bij het operagezelschap Close Opera treedt zij geregeld op als soliste en is zij binnenkort nog te horen als Valencienne in "Die lustige Witwe" op de opening
van het Festival van Vlaanderen.
Als concertzangeres was zij reeds te horen in werken van Bach, Mozart, Brahms, Duruflé en Vivaldi.

Trien werkte als soliste samen met dirigenten als  Yannis Pouspourikas, David Angus, Dirk Brossé, Guy Penson,   Bart Van Reyn, Jan Vuye, Marit Strindlund,...




Caroline James werd geboren in België en begon te spelen met piano te leren op de leeftijd van acht jaar. Op haar zeventien trad ze op in het Conservatoire
Royal de Musique te Mons, waar ze studeerde bij Dalia Ouziel en waar zij in 2005 afstudeerde.
Caroline vervolgde haar studie bij de CRM met inbegrip van de studie pianobegeleiding bij Catherine Van Loo en kamermuziek bij Guy Van Waas en Luc Dewez.
In 2009 behaalde ze een Masters in piano en een tweede Masters in pianobegeleiding van CRM.

Zij verhuisde ze naar Manchester waar ze in 2010 aan The Royal Northern College of Music afstudeerde, voltooiing van een Nagraadse Diploma in
begeleiding, die meer gericht is op vocale begeleiding.  Ze ontwikkelde een groeiende passie voor de wereld van opera en liederen.
Vervolgens kreeg Caroline een beurs om aan het MMus te studeren in repetiteurship aan het Koninklijk Conservatorium van Schotland (RCS) en studeerde in
juni 2012 af.
Zij werd aanvaard in The Vlaanderen Opera Studio in Gent, waar ze een jaar van intensieve training en afwerking deed.
Tijdens haar studie had ze de kans om masterclasses te volgen bij Malcolm Martineau, Julius Drake, Ann Murray, Thomas Allen en Pietro Rizzo. 
Caroline heeft gewerkt als repetitor voor magnetische Noord, de nieuwe opera «Voorbij de lepel» David Shrigley en David Fenessy, voor «Eugene Onegin»
in een samenwerking tussen Opera van St Andrews en Bloomsbury Opera. Ook nam zij deel aan de «The Mikado» in een productie van H. Appy aan de rand
van Edinburgh en op het «Gilbert en Sullivan festival» in Buxton. Ook werkte ze als pianist voor bedrijf Chordelia voor hun show "Cabaret Chordelia" in
Edinburgh en St Andrews.

Haar opera repertoire waarvoor ze als repetitor werkte omvat La Boheme (Puccini), Cosi fan Tutte en Die Zauberflöte (Mozart), verloving in een klooster
(Prokofiev) en Albert Herring (Britten).
Caroline is eigenlijk een leraar en begeleider op de muziek school van Terhulpen, Thuin en Berchem-Ste-Agathe en is ook een van de pianisten van "Nauwe Opera", voorheen «BangUp Opera», met wie ze vaak speelt voor concerten zoals «Diva nacht», «Fright night» en  tijdens de Gentse Feesten.