Agenda

Kirsti Apajalahti, viool (Finland) Jan Marten de Vries, piano Nederland

Datum: 10-03-2019 11:30:00
Details:

 

  

Kirsti Apajalahti is een veelzijdige muzikant, zowel gedreven door de historische uitvoeringspraktijk als door de hedendaagse muziek.
Kirsti begon op vierjarige leeftijd viool te spelen. Zij studeerde in Helsinki aan de Metropolia University of Applied Sciences klassiek viool bij Silja Raitio-Heikinheimo. Daar behaalde
ze haar bachelorsgraad. In 2012 ging zij naar Nederland om klassiek viool te studeren bij Eeva Koskinen aan het Utrechts Conservatorium. Daar leerde ze ook de boeiende wereld van de oude muziekpraktijk kennen. Vervolgens studeerde zij viool en altviool oude muziek bij Antoinette Lohmann. Ze kreeg in deze periode les van o.m. Viola de Hoog, Wilbert Hazelzet, Heiko ter Schegget, Adam Woolf, Siebe Henstra en Jorge Isaac. In 2017 behaalde Kirsti haar mastersgraad barokviool .
Kirsti werkt als freelance muzikant bij verschillende bekende gezelschappen zoals Holland Baroque, De Nieuwe Philharmonie Utrecht, BarokOpera Amsterdam, Concerto Barocco
en het Millenium Orchestra. Daarmee speelt ze geregeld in Finland, de Benelux en omringende landen. Hiernaast speelt zij in kleinere ensembles zoals haar eigen KirstiConsort.
Dit oude muziekensemble voert vooral stukken uit van vrouwelijke componisten. Kirsti behaalde vele prijzen in Nederland en Finland, waaronder de publieksprijs van de Fontys Toonzaal Chamber Music Competition 2016 met het KirstiConsort.

Jan Marten de Vries studeerde vanaf 1978 aan het Rotterdams Conservatorium de hoofdvakken piano en compositie.
Zijn pianodocenten waren Istvan Hájdu en Michael Davidson. Deze studie sloot hij af in 1984 met het diploma Piano Docerend Musicus. Zijn compositiestudie deed hij bij
Klaas de Vries. Hij volgde masterclasses bij Louis Andriessen en Györgi Ligeti. Van 1984 tot 1988 studeerde hij kerkmuziek koordirectie bij Barend Schuurman. Deze studie sloot
hij af met het Praktijkdiploma Kerkmuziek. In de jaren negentig haalde hij een aanvullende bevoegdheid als kerkorganist. 
Vanaf 2013 studeerde Jan Marten opnieuw piano, bij pianiste Helena Basilova. Vervolgens schreef hij zich in als eerste master in de studierichting ‘kerkmuziek piano’ aan het
Utrechts Conservatorium. Deze studie voltooide hij in 2017. Zijn hoofdvakdocent was jazzpianist Bert van den Brink. Ook voor het overige deel van de opleiding richtte hij zich op andere dan kerkelijk traditionele stijlen. Hij volgde als bijvak jazz-mondharmonica bij Angelo Verploegen en bekwaamde zich in jazz en pop bij pianist en bigbandleider Konrad Koselleck en basgitarist/cellist Bart Soeters. Hij is werkzaam als kerkmusicus in Amsterdam en Haarlem, als componist en tekstschrijver en hij publiceerde honderden liederen en teksten, o.a. in Zingend Geloven, Liedboek (2013), Zangen van zoeken en zien en de Samenleesbijbel. Voor zijn muziek en teksten ontving hij verschillende prijzen: In 2002 kreeg hij de Publieksprijs van de compositiewedstrijd ‘Het jaar van de Bijbel’ van de Koninklijke Christelijke Zangersbond voor zijn motet Wie trouw is in het kleinste. 
2004 was een goed jaar voor zijn humoristische teksten. Zijn smartlap Durrek uit Urrek was prijswinnend op het Amsterdam Kleinkunstfestival alsook zijn lied De nieuwe bril van Ome Koos in de wedstrijd ‘Schrijf een komisch lied voor het Parool-theater’. Sinds 2000 schrift Jan Marten met enige regelmaat muziek en teksten voor radio en televisie.
In 2010 publiceerde hij als uitgever, samensteller en arrangeur-vertaler de interreligieuze liedbundel Voor een zoeker als de mens. Een project waaraan ook bekende beeldend kunstenaars meewerkten. De NCRV maakte een serie van zes radioprogramma’s over deze bundel. In 2012 kwam zijn lied-cd Zie ik jou je bent er niet, met pianiste Elena Manevska, uit. Tijdens zijn laatste studie, in 2015, verscheen zijn pianosolo-cd Into Silence met medewerking van pianiste Jelena Popovic.
Op 8 maart kwam de cd Kreuzweg uit, zestien stukken bij de kruiswegstaties, een project met violiste Kirsti Apajalahti.  Jan Marten is sinds 2009 eindredacteur van Laetare – tijdschrift voor liturgie en kerkmuziek. Hij publiceert geregeld over muziek in Laetare, Muziek & Liturgie, Gregoriusblad. Ook schrijft hij over de onderwerpen milieu en auteursrecht in dagblad Trouwww.janmartendevries.nl

Auke de Vries studeerde in 2011 af aan de Kunstacademie St. Joost in Breda met zijn korte animatiefilm The Super Rope Solution, waarvoor hij de Tent Academy Award kreeg. Daarna werd zijn werk meerdere malen genomineerd en prijswinnend. Hij reisde in 2015 met Ruth Taylor al tekenend en filmend de wereld rond om inspiratie op te doen en workshops te geven. Hij werkte aan veel bekende reclamefilms. Ook illustreert hij ‘licht’ theologische boeken. www.aukev.com

De van oorsprong Schotse Ruth Taylor is freelance illustrator/animator. Zij is gespecialiseerd in het creëren van ‘karakters’. Zij studeerde in 2011 af aan de Kunstacademie St. Joost in Breda met de korte animatiefilm Drifted. Tijdens haar wereldreis in 2015 begon zij aan haar nieuwe film The Cliffs. Zij werkt als freelance illustrator en animator. Momenteel werkt
zij aan het project Light Odyssey voor het Light Festival in Blackpool (GB) met de BBC Philharmonic. www.ruthtaylor.nl