Fout!

Fout: De VisitorStats module is een database fout tegen gekomen

- Agenda

Agenda

PINKSTEREN Sarah Van Mol & Bart Rodyns, orgel

Datum: 24-05-2015 11:30:00
Details:

      

http://www.muziekcentrum.be/identity.php?ID=21868   http://www.bartrodyns.be/html/cv.html

CV Euterpe Baroque Consort
In het bijzijn van de griekse god Apollo waren vaak de negen muzen te vinden, dochters van titanide Mnemosyne en Zeus. Ze zijn godinnen van de kunsten en woonden op de Beotische berg Helikon of op de naburige Parnassos. Euterpe is de blije muze van de muziek en de lyrische poëzie.
Het Euterpe Baroque Consort werd in 2007 opgericht onder impuls van artistiek leider Bart Rodyns.  Dit flexibele ensemble bestaat inmiddels uit een select gezelschap van professionele zangers, solisten en instrumentalisten, die op een historisch doorleefde manier ambassadeur zijn van boeiende barokmuziek.   Ze hebben allen ervaring in de meest vooraanstaande muziekgezelschappen.                                                                                                                           Zeer snel won dit jonge ensemble het vertrouwen van verscheidene concertorganisatoren. Zo waren ze bijvoorbeeld te gast tijdens  Het Festival van Vlaanderen, Musica Divina, Cloppenburger Kultursommer (D), MuziekPodium Zeeland (NL), Fort4 klassiek, Museumnacht Antwerpen, Festival der Voorkempen enz. en  speelden tijdens  “Klara in het Paleis 2008 en 2009” (beiden live uitgezonden). Openden Klara in Izegem met Biber’s 23-stemmige Missa Bruxelensis, creëerden een nieuw Stabat Mater (H. Tawfiq) voor de Stabat Mater stichting te Oirschot (NL) enz.                                                          
Telkens worden hun concerten met succes onthaald en de pers omschreef dit als volgt:
“…Het Consort is een voorbeeld voor alle barokensembles: Euterpe streeft niet alleen perfectie na, er wordt goed naar elkaar geluisterd en het samenspel is boeiend. De vertolkingen waren dynamisch en stijlvol. De wijze waarop Euterpe musiceerde werkte aanstekelijk. Niets werd aan het toeval overgelaten, alle versieringen klopten, de fraseringen waren verzorgd en de agogiek  was prima. Gewoon een genot om te luisteren, ontspannend en warm”… (PZC NL, J.Vergouwen,  Ospedale della Pieta, Muziekpodium Zeeland Veere NL 2013)
“…Het hoogtepunt van de ganse Klaradag was wat mij betreft op kwalitatief vlak het barokensemble Euterpe.  Ze wisten een grote vakbekwaamheid te koppelen aan een duidelijk bewust gekozen fragiliteit”…  (Knack, Klara in ’t Paleis 2008, Un florelegio della musica Italiana)
“…Toch was er verbinding tussen het Gregoriaans en de Koerdische klanken. In puurheid en de suggestie van de oneindigheid, aangrijpend en eerbiedig. Dat laatste woord was ook van toepassing op de geconcentreerde uitvoering door Euterpe Baroque Consort en Capella Pratensis”… (Eindhovens Dagblad, Stabat Mater’s –Creatie H. Tawfiq & Pergolesi, Stabat Mater Stichting Oirschot 2013)
“…Tijdens de interludia ervoer ik zowaar een tedere knipoog en een lieve glimlach naar de ziel. Het applaus duurde en bleef maar duren en toverde bij alle uitvoerders een tevreden glimlach op het gelaat. Een glimlach die zij dubbel en dik verdienen, want misschien was ik die zondag 1 april wel écht getuige van ‘Vlaanderens mooiste’ “… (Nieuwsblad, F. Verbiest, Antwerpen,  Bach motetten 2012)
"...Dit is geen eendagsvlieg en geen clubje liefhebbers van wat samen barok spelen. Het ensemble is zeer professioneel en musiceert in een ontspannen sfeer de muziek dienend. En wie zal me tegenspreken dat zo'n programma eigenlijk wel op een cd mag vastgelegd worden door dezelfde uitvoerders? Wie er bij was zal het beamen en zal met plezier zo'n cd aanschaffen. Lees je mee beste Euterpers"... (Klassiek Centraal, Handel Organ Concertos, Lier Begijnhofkerk 2011) meer info: www.eubc.be - www.bartrodyns.be

Sarah Van Mol, sopraan, kwam als dochter van een muzikale familie reeds vroeg in contact met muziek. Ze studeerde piano en orgel, maar ontdekte uiteindelijk de liefde voor zang. In juni 2001 voltooide zij haar meesteropleiding aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium van Antwerpen : voor zang in de klas van Bernadette Degelin, voor schriftuur in de klas van Peter Thomas.
Masterclasses volgde ze bij Robert Alderson, Susan Roper, Guy de Mey en Gidon Saks. Momenteel wordt zij verder gecoacht door Carol Meyer-Brütting in Frankfurt. !
Als soliste concerteerde Sarah in België, Nederland, Duitsland, Engeland, Polen en Brazilië. Zo zong ze het ‘Stabat Mater’ van Pergolesi, Scarlatti en Dvorak, het ‘Requiem’ van Fauré en Vic Nees, , de ‘Nelson-Messe’ van Haydn, ‘Alexander’s Feast’ van Händel, ‘King Arthur’ van Purcell, en de rol van Juliette in de operette ‘Der Graf von Luxemburg’ van F. Léhar. Binnenkort staat het ’Requiem’ van Brahms en ’The Messiah’ van Händel op het programma. Op de VRT was ze te zien in de  ‘Missa Brevis’ van Mozart,  op Klara werd zij  geïnterviewd voor het  programma ‘Brede Opklaringen’ en was zij o.a. te horen met het Euterpe Baroque Consort, bij wie zij vaste soliste is. Ze verleende haar medewerking aan tal van CD-opnames, o.a. met organist en vader Jan Van Mol. Voor het Vlaams Radio Koor zong zij de sopraansolo’s tijdens opnames met muziek van J.S. Bach, Sergej Rachmaninov en Johan Duijck. Verder had zij dit jaar de eer om de begrafenis van o.a. Jan Hoet, Jean-Luc Dehaene, Jos Ghysen & Jos Chabert te mogen verzorgen.
Als ensemblezangeres is zij vast verbonden aan het Vlaams Radiokoor en zingt ze regelmatig bij andere professionele ensembles, waaronder Collegium Vocale Gent, De Nederlandse Bachvereniging, Currende, Psallentes, Oltremontano, Aquarius, Ars Musica en Anima Eterna. Dit alles in een heel uiteenlopend repertoire, gaande van Renaissance over Barok tot hedendaags.
Ze zong onder dirigenten als Hervé Niquet, Phillipe Herreweghe, Jos Van Veldhoven, Marcus Creed, Bo Holten, Erik Van Nevel, Jos Van Immerseel, Kaspars Putnins, Paul Dombrecht, Kurt Bikkembergs, Patrick Peire, Paul Hillier en Yannick Nézet-Seguin. Bo Holten schreef de 1ste sopraansolo in zijn compositie ‘Handle Variations with Care’ speciaal voor haar stem. Met Currende en het VRK ondernam zij concertreizen naar Frankrijk, Italië, Duitsland, Israël, Tsjechië en Spanje. Met Collegium Vocale trad zij op in New York, Saintes, Warschau en Ljubljana.

Bart Rodyns (historische klavierinstrumenten)
Bart Rodyns behaalde aan de Academie van Lier de prijzen Pro Musica, Jos Van Looy, Victor Van Hemel en de Medaille van de Stad Lier, tevens werd hij er laureaat van de Ottoboni kamermuziekwedstrijd. Aan de Antwerpse kunsthumaniora behaalde hij het diploma Klassieke Muziek (orgel-klavecimbel) bij D.Van Handenhoven. Daarna studeerde Bart aan de conservatoria te Antwerpen en Maastricht (NL) bij D.de Rooij, H. Leenders, J.Verdin en M.Verheggen. De opleiding “Master of Music” Uitvoerend en Docerend Musicus (orgel en theorie) sloot hij af met grootste onderscheiding. Verder verdiepte hij zich in verschillende stijlen bij oa. Naji Hakim (Parijs) en Andrea Marcon (Italië). Bart won herhaaldelijk prijzen op verschillende (inter)nationale wedstrijden te Birmingham (UK), Leiden (NL), Brussel, Halle, Kortrijk… Hij maakte opnames voor de Belgische, Nederlandse, Franse, Deense en Praagse radio en werd genomineerd voor Klara’s muziekprijzen 2010. Zijn concertcarrière bracht hem in de meeste landen van Europa en de USA.
Bart is artistiek leider en klavierspeler van het gerenommeerde Euterpe Baroque Consort. Dit vocale en instrumentale ensemble van professionele internationale musici brengt authentieke muziek op historische instrumenten. Hoogtepunten zijn het openingsconcert van Het Festival van Vlaanderen en Klara in 't Paleis en Klara in Izegem. Daarnaast richtte hij met tenor Jan Van Elsacker het ensemble Il Trionfo op en werkt hij vast samen met het ensemble Oltremontano onder leiding van Wim Becu. Eind 2013 wekten Hendrickje van Kerckhove, Bart Rodyns, Eliot Lawson en Lode Leire het historische ensemble ‘The Party’ (1860) weer tot leven met in de erg originele bezetting ook het drukwindharmonium.
Bart streeft ernaar om elke muziekstijl zoveel mogelijk uit te voeren op historische instrumenten en is een “klavierspeler” in de brede zin van het woord. Hiervoor doet hij dikwijls beroep op zijn eigen instrumentarium : klavecimbels (Ruckers en Delin replica’s), kistorgel (Jos Moors 2012), Erard tafelpiano (1803), Mustel Kunstharmonium (1928) en 19de eeuwse harmoniums (Debain, Alexandre). Ook in deze optiek is Bart organist-titularis van het Forceville -orgel (+/- 1720) te Broechem. Zijn repertoire omvat muziek van de renaissance tot hedendaagse muziek met o.a. de integrale orgelwerken van F. en L. Couperin, J. Pachelbel, C. PH .E. Bach, J. Brahms en F. Liszt en de orgelconcerti van G.F. Haendel. Meermaals was Bart solist met gerenommeerde orkesten met werken van o.a. Haendel, Brahms, Haydn, Salieri, Mozart, Bach, Corrette, Poulenc… .  Meer Info: www.bartrodyns.be     

 

Orgelmuziek
BIJ HET BEGIN VAN DE EUCHARISTIEVIERING
Fuga in d  (orgel)                           F. Mendelssohn                                                                                   

NA DE 1ste LEZING
‘Si dolce è’l tormento‘                     Cl. Monteverdi        

NA DE 2de LEZING
'Quel sguardo sdegnosetto‘           Cl. Monteverdi

TIJDENS DE OFFERANDE 
‘Laudate Dominum‘                       Cl. Monteverdi

TIJDENS DE COMMUNIE
‘Jubilet‘                                         Cl. Monteverdi

BIJ HET EINDE VAN DE EUCHARISTIEVIERING
'Alleluja' uit ‘Nulla in mundo pax sincera‘  A. Vivaldi